Isnin, 10 Julai 2017

Langkah-langkah untuk mengatasi STRESS!!!

Jom atasi stress!!!

Stress adalah keadaan yang terjadi ketika kita berada dalam tekanan, Tekanan diri ataupun stress boleh berlaku disebabkan oleh masalah keluarga, masalah di tempat kerja, masalah kewangan, kesihatan ataupun apa-apa saja. Sekiranya anda mengalami stress anda perlu mengenal pasti penyebab stress  tersebut kerana anda boleh mengatasinya dengan cara dan kaedah yang betul. Yang paling penting adalah jangan berhadapan dengan stress seorang diri. Dapatkan bantuan daripada rakan-rakan, ahli keluarga ataupun daripada seorang yang pakar kerana Stress blh membawa maut tau!!!



8 Langkah-langkah untuk mengatasi stress!!!

1. Berfikiran positif
Bagi mengelakkan diri memikirkan perkara yang tidak berfaedah atau membebankan perasaan dan pemikiran kebiasaannya olyn akan mula berfikir secara positif. Iaitu olyn akan selalu menganggap bahawa masalah yang datang dan menjadikan diri kita tertekan sebagai cabaran dan rencah dalam kehidupan.
Manusia mana yang tidak ditimpa masalah dan mengalami tekanan. 

Perkara ini bergantung kepada diri setiap individu bagaimanakah cara untuk menangani stress masing-masing. Sebolehnya apabila menghadapi tekanan harus berfikir secara positif bahawa kita di uji kerana Tuhan sayangkan kita dan Tuhan tahu kita mampu menghadapinya oleh kita diuji. Kita juga harus berfikiran positif dan memikirkan bahawa stress adalah suatu keperluan hidup untuk kita meningkatkan kualiti kehidupan.


2. Sentiasa Mengingati Tuhan
Mengingati Tuhan juga adalah merupakan salah satu cara untuk mengatasi stress. hanya Tuhan sahaja yang punya kuasa untuk menentukan takdir hidup manusia. Namun sebagai manusia kita seharusnya berusaha untuk menghadapi segala ujian yang mendatang dengan kental. Jadilah seteguh karang. Nun jauh rendah di dasar lautan namun jiwa kentalnya sekental gunung di daratan.


3. Sedia berkongsi masalah
Bersedia berkongsi masalah dengan mana-mana individu yang kita percayai mampu mengurangkan tekanan dalam hidup. Sekurang-kurangnya bila kita telah meluahkan perasaan dan berkongsi masalah dengan orang lain perasaan kita kan menjadi lebih tenang dan lega. akan merasa lebih tenang dan mendamaikan kerana keluahan telah diluahkan sepenuhnya. Namun berhati-hati, pilih individu yang boleh dipercayai.

4. Terima kelebihan dan kekurangan diri
Kebiasaannya, kita akan tertekan atau mengalami stress bila orang lain mengungkit kekurangan kita. apa salahnya jika kita menerima kekurangan diri dan kritikan yang diterima dijadikan sebagai panduan untuk memperbaiki kelemahan diri sendiri. Terimalah juga kelebihan itu sebagai penghargaan kepada diri sendiri. Berdasarkan cara ini sekurang-kurangnya kita tahu bahawa setiap apa yang berlaku adalah bersebab.

5.Ketawa dan berseronoklah
Jika anda mengalami stress jangan sesekali menyisihkan diri daripada rakan-rakan mahupun orang lain.Cuba lah cari sesuatu yang boleh melegakan hati. Berseronoklah dan bergelak tawalah. Sesungguhnya ketawa adalah terapi bagi meregangkan urat2, otot2 dan saraf2 kita. Ia secara tidak langsung akan memberi cas positif dalam diri kita kerana kita tidak akan merasakan tertekan.

6.Senyum
Senyum akan secara tidak langsung memberi hiasan pada raut wajah.Orang akan turut tersenyum melihat kita senyum. Ini kerana senyum adalah salah satu bentuk komunikasi tanpa suara setiap individu dengan individu yang lain.



7.Bergaul dengan individu yang positif
Bergaul dengan individu yang positif akan menjadikan diri kita lebih bermotivasi. Ini kerana cas positif tersebut akan berpindah secara tidak langsung kepada kita.Persekitaran kita juga turut positif.

8. Pengambilan Vitamin & Suplemen
Jika anda stress, anda mungkin memerlukan vitamin B, saya cadangkan vitamin B-Complex Shaklee berserta dengan vitamin yang tinggi antioksida seperti vitamin C dan E.



Kenapa saya cadangkan jenama Shaklee?
Jom tengok apa yang ada dalam B Complex Shaklee dan khasiatnya.



Vitamin B-Complex terdiri daripada gabungan:

1. Vitamin B1 
Menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metobolisma. Vitamin ini akan melengkapkan tindakan sinergistik anti oksida untuk membantu tubuh melawan radikal bebas.

2. Vitamin B2 
Memproses asid amino dan lemak serta membantu mengaktifkan vitamin B 6 dan asid folic.

3. Vitamin B3 
Membantu mengurangkan kolestrol dalam darah dan pengaliran kolestrol dalam darah. Vitamin B3 membantu dalam menjaga kulit yang baik. Kajian telah menunjukkan, kekurangan Vitamin B3 akan menyebabkan depresi atau gangguan mental, ini seterusnya akan meninggikan risiko seseorang individu untuk menjadi psyco atau sakit mental

4. Vitamin B5 
Membantu mengurangkan stress@tekanan mental; membantu mengurangkan penuaan pramatang. Vitamin ini akan melengkapkan tindakan sinergistik anti oksida untuk membantu tubuh melawan radikal bebas.

5. Vitamin B6 
Merupakan vitamin yang paling utama dalam pemprosesan asid amino. Mengawal serotonin di dalam otak. Ketidakseimbangan serotonin akan menyebabkan depresi atau gangguan mental.

6. Vitamin B9 
Membantu fungsi neurotransmitter; seperti mengurangkan depresi di dalam badan.

7. Vitamin B12 
Mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan Vitamin B12 akan menyebabkan masalah mental dan ketidaktenteraman.

Kelebihan B-Complex Shaklee :


Testimoni B-Complex Shaklee

Testimoni 1

Testimoni 2


Testimoni 3


Untuk dapatkan B-Complex Shaklee anda boleh buat pembelian secara online dengan hanya klik gambar di bawah

atau berhubung dengan saya (Suhanah Muslin) Melalui:

ID : 1087087
Facebook : Sue Anna
Whatsapp/telegram/Call : 01125353733
Instagram : sue_anna86
Email : suhanah.muslin@gmail.com

Untuk dapatkan harga lebih murah, saya saraankan anda mendaftar sebagai ahli kerana penjimaatan sehingga 25%dapat anda nikmati. Hubungi saya untuk daftar sekarang


Setiap pembelian supplement shaklee dengan saya, akan mendapat Tips, Jadual Pengambilan Vitamin serta Konsultasi Percuma berkaitan produk shaklee yang sesuai untuk anda, So jangan lepaskan peluang!! hubungi saya segera...


Terim Kasih...

7 ulasan:

Jida berkata...

Stress kalau tak ditangani dengan baik boleh menyebabkan kita membuat keputusan yang tidak rasional dalam kehidupan kita..Kawal lah stress dari awal supaya tidak memakan diri

http://rieina.blogspot.com/ berkata...

Siapa yang tak stress tipu kan...Bila stress baik kita perbanyakkan zikir...senyum..
Yang terbaik sambil tu mai ikut petua adik manis ni...

Unknown berkata...

Hehe, memang sngat selalu stress.. Nasib baik la ada B-complex yang boleh membantuu ..

Unknown berkata...

Hehe, memang sngat selalu stress.. Nasib baik la ada B-complex yang boleh membantuu ..

cekgumanes berkata...

atasi tekanan yang melanda dengan baik. bahaya melayan tekanan ni. kerja semua tergendala. kalau masih belajar, memang terus tiada mood nak study. terima kasih atas tips ini.

lydia berkata...

only positive vibes allowed yerrr

Unknown berkata...

Sebenarnya bahaya stress ni. Kalau baca punca penyakit salah satunya mesti stress. So kena pandai2 jaga diri agar jgn sampai stress membunuh 😅

Set Kecergasan untuk Lelaki (Vitality set)

Opsss bukan wanita sahaja yang ada vitamin khas tau tetapi lelaki juga ada. Shaklee telah mencipta set khas untuk lelaki yang mahukan kesiha...