Khamis, 3 November 2016

KENAPA KITA PERLUKAN SUPPLEMEN???

1) Kehilangan nutrien dalam makanan

Tahukah anda semasa proses penyediaan makan seperti proses memotong, menghiris,mencincang bahan makanan juga boleh menyebabkan berlakunya kehilangan zat pada makanan. Penyimpanan sayuran-sayuran dalam peti sejuk juga boleh menyebabkan kehilangan nutrisi.

Ditambah pula dengan penggunaan suhu yang tinggi/panas yang boleh merosakkan zat pada makanan yang disediakan. Contohnya kaedah menggoreng atau deep frying dan kaedah ini boleh menghasilkan lemak trans (trans fat) yang tidak sihat kepada tubuh iaitu menjadi penyebab kepada pengumpulan kolestrol.


2) Makan ikut selera rasa

Kebanyakan rakyat Malaysia makan ikut selera rasa tanpa mengikut pola makanan yang sihat dan seimbang. Pola makanan yang baik adalah pola makanan sihat dan seimbang, namun penelitian mendapati, banyak orang tidak mendapat  cukup vitamin dan mineral dalam makanan seharian. Sebab itulah kita perlukan suplemen bagi membantu mencapai kesihatan optima dan mengurangkan risiko kesihatan. (American Medical Association Journal 2002; 287: 3127-3129)
Pada masa kini kita mudah untuk mendapatkan makanan kerana ada restoran yang beroperasi 24jam terutama di kedai-kedai mamak. Makanan Fast Food pula kini menjadi budaya rakyat Malaysia tanpa memikirkan cara pemprosesannya. Jika dulu susah mau cari Fast Food tetapi kini kiosknya tumbuh bagai cendawan selepas hujan.. SEDAP & CEPAT!!!
Pengambilan gula dan garam yang berlebihan menyebabkan diabetes serta darah tinggi manakala mengamalkan pemakanan yang salah akan mengundang kesan buruk seperti obesiti atau kolesterol tinggi.
Sumber : Dr Rajbans


3) Mengamalkan Gaya Hidup Tidak Sihat

Gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, minum minuman beralkohol serta kurang melakukan aktiviti fizikal/berolahraga meningkatkan keperluan tubuh untuk zat gizi (vitamin/mineral) tertentu. 
Penggunaan telefon bimbit juga boleh menjejaskan kesihatan kita sekiranya tabiat obses teknologi ini diteruskan tanpa ada had. Kesan penggunaan telefon bimbit kepada seseorang:-
INSOMNIA
Penggunaan telefon pintar seperti permainan video, melayari Internet dan sebagainya secara tidak langsung boleh menjejaskan kualiti tidur. Ketagihan terhadap media sosial misalnya akan membawa kepada tabiat berjaga malam dan akhirnya menyebabkan masalah kekurangan tidur dan keletihan

LEMAH DAYA INGATAN
Terlalu bergantung kepada teknologi akan menyebabkan memori jangka pendek menjadi kurang berkesan.

KEMURUNGAN
Setiap status dan perkongsian yang kita lihat di ‘newsfeed’ Facebook sebagai contoh, boleh mempengaruhi mood seseorang. Ia boleh menjadi punca sikap negatif dan menimbulkan perasaan cemburu apabila melihat gambar dan membaca me­ngenai status orang lain.

FOODPORN
Menurut kajian, melihat gambar makanan di laman sosial akan menyebabkan perasaan kurang berpuas hati dengan makanan yang kita nikmati. Fenomena ini juga akan membawa kepada pengambilan makanan yang berlebihan. Hashtag ‘#foodporn’ antara yang popular bagi sesiapa yang ingin mencari idea mengenai makanan di Instagram.

SEBAR KUMAN
Telefon pintar boleh menjadi tempat pengumpulan kuman malah lebih kotor daripada pemegang berus tandas. Kita sedia maklum bahawa kuman boleh membawa kepada pelbagai penyakit. Jadi pastikan anda membersihkan telefon pintar anda sekerap mungkin untuk mengelakkan kita memberi ruang kepada pelbagai jenis penyakit menyerang diri sendiri.



4) Kita sering terdedah dengan pencemaran alam sekiar

Kita sering terdedah dengan perbagai pencemaran dari makanan minuman serta alam sekitar seperti pencemaran udara, air dan sebagainya. Pencemaran yang berlaku boleh merosakkan sel di dalam tubuh. 
Tahukah dari saat anda menghidupkan enjin kereta anda telah pun terdedah kepada pencemaran kerana pemeluwapan dari bahan-bahan didalam kereta terutama dari dashboard kereta anda mengandungi bahan kimia berbahaya. iaitu karsinogen, agen penyebab kanser. 
Terdapat banyak Kesan buruk pencemaran ke atas kesihatan manusia. Dimana Manusia akan menghidap pelbagai penyakit, khususnya respirasi akibat menghidu udara yang tercemar. Manusia memerlukan udara bersih untuk hidup. Jika udara yang dihidu tercemar, sistem pernafasannya akan menyerap pelbagai bahan pencemar ke dalam paru-paru. Ini akan mengakibatkan proses penukaran karbon dioksida kepada oksigen tidak dapat dilakukan dan darah akan mengalami kekurangan oksigen. Ini seterusnya menyebabkan fungsi paruparu terjejas dan sistem pengaliran darah mengalami masalah. Ini mengakibatkan pelbagai penyakit.

Oleh itu, badan kita perlukan suplemen bagi mambantu membaiki sel yang rosak serta menghasilkan sel baru yang sihat. Ini kerana tubuh kita sudah tidak mampu menampung kerosakan sel yang berlaku secara berterusan.



5) Memenuhi Keperluan Badan 

Adakalanya tubuh badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien sebagai contoh apabila kita tidak sihat, badan kita memerlukan lebih nutrien untuk membekalkan antioksidan dan meningkatkan imun sistem seperti Vitamin C, Vitamin E, Vitamin A dan sebagainya.  
Sekiranya kita mengalami kecederaan, pengambilanm nutrien protein adalah sangat kritikal bagi membantu proses baik pulih sel yang rosak dan proses penghasilan sel-sel baru.
Bagi ibu-ibu hamil dan menyusukan anak, jumlah pengambilan nutrien harian yang diperlukan adalah lebih tinggi dosenya berbanding dengan wanita yang tidak hamil dan menyusukan. Selain itu juga, ada kalanya makanan yang kita makan tidak dapat membekalkan zat yang cukup mengikut keperluan tubuh.
Tahukah anda, terdapat vitamin penting tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan kita dan tubuh kita memerlukan sekurang-kurangnya 13 jenis vitamin untuk pertumbuhan yang optimum. Di antaranya ialah Vitamin ACDEKdan B (Tiamin, Riboflavin, Niasin, Asid Pantotenat, Biotin, Vitamin B6, Vitamin B12 dan Asid Folik).
Walaupun mempunyai peranan yang sangat penting, badan hanya dapat menghasilkan Vitamin D dan K dalam bentuk provitamin yang tidak aktif.

6. Buah-Buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas dan tercemar
Tahukah anda, sumber pelbagai vitamin boleh diperolehi daripada makanan seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan suplemen. Namun begitu pada masa sekarang kebanyakan sayur-sayuran, buah-buahan yang terdapat di pasaran kini diselaputi dengan racun serangga yang berbahaya dan bahan pengawet untuk membolehkan ia bertahan lama. Selain itu pengunaan baja kimia pula kini semakin berluasaan. Oleh itu pantikan anda memilih sayuran dan buah-buahan yang ditanam secara ORGANIK.


7) Gangguan Penyerapan Nutrisi Daripada Makanan

Adakah anda penggemara makanan atau minuman berkafein? Jika ya, anda harus mengetahui kesan sampingannya terhadap badan kita. Kafein adalah sejenis dadah yang terhasil secara semulajadi dalam daun dan biji bebeerapa jenis tumbuh-tumbuhan. Kafein juga dihasilkan secara tiruan dan digunakan sebagai bahan penambah atau perisa di dalam sesetengah makanan.
Tahukah anda kafeinn boleh menghalang penyerapan Vitamin D dan Kalsium ke dalam tubuh dan juga menganggu menyerap penyerapan beberapa nutrient penting dalam bahan. Contohnya pengambilan lauk seperti tempe (sumber kalsium) dan sayuran hijau seperti bayam (sumber zat besi) tidak disyorkan di ambil bersama kerana gabungan kedua-dua zat ini akan menghalang tubuh dari menyerap nutrisi yang terlibat. Jadi badan akan kekurangan Kalsium dan Zat Besi pada masa yang sama.

8) Pengambilan dan penjualan ubat-ubatan yang tidak terkawal
 Penjualan ubat-ubatan tiruan tetapi menggunakan jenama tulen yang dipercayai berleluasa di seluruh dunia kini amat membimbangkan apabila ia turut merebak di Malaysia. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengesahkan jualan ubat palsu kini melebihi RM230 bilion, manakala Kementerian Kesihatan pula mengakui penjualan ubatan yang menjejaskan kesihatan pengguna itu turut semakin berleluasa. Penjualan ubat palsu atau tidak berdaftar ini juga semakin berleluasa. 
Adalah amat membimbangkan jika kita melihat kepada kecenderungan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab mencampurkan produk-produk keluaran mereka yang berupa ubat-ubatan tradisional, makanan atau minuman kesihatan dan kosmetik dengan  bahan-bahan racun  (ubat terkawal). Terutama wanita hamil.
Sebagai wanita hamil, perlu diingatkan bahawa anda hanya dibenarkan mengambil ubat yang mempunyai kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Paling penting, jangan makan sebarang jenis ubat tanpa nasihat doktor. Ini kerana, terlalu banyak ubat yang didakwa baik untuk kehamilan tetapi tidak mendapat pengiktirafan KKM. Begitu juga halnya dengan kebanyakan ubat tradisional yang berasaskan herba.
Kebanyakan ubat-ubat ini tiada pengawasan kualiti. Oleh kerana itulah kesan sampingan ubat-ubat ini berbeza di antara satu pengguna dengan pengguna yang lain. Ada sesetengah pengguna yang mengambilnya selamat namun ada segelintir yang lainnya mengalami masalah sewaktu hamil ataupun ketika proses bersalin.

sumber : www.pharmacy.gov.my

Tiada ulasan:

Set Kecergasan untuk Lelaki (Vitality set)

Opsss bukan wanita sahaja yang ada vitamin khas tau tetapi lelaki juga ada. Shaklee telah mencipta set khas untuk lelaki yang mahukan kesiha...