Isnin, 7 Mei 2018

Tips Kekal Cergas dan Bertenaga Ketika Berpuasa



Ready suda mau berpuasa ka? Tidak lama lagi tau. sekarang suda bulan Mei dan dijangka pada 15 atau 16 Mei 2018 kita akn berpuasa..mcm tidak sabar pula saya mau berpuasa lebih-lebih lagi bila terdengar lagu ramadhan berkumandangan di radio..ada yang terdengar suda ka? .hehe..

Kalau boleh Ramadhan tahun ini jangan la ada yang ponteng puasa sebab gastrik tau..kalau ada sejarah gastrik, apa kata korang cuba tips ini



Tips Kekal Bertenaga  dan Cergas Ketika Berpuasa


1. Sahur
  • Untuk kekal bertenaga semasa berpuasa, jangan tingalkan sahur dan sebaik-baiknya lewat-lewatkan waktu bersahur dan jangan terburu-buru. Jangan bersahur di tengah malam, nanti badan tidak bertenaga. 
  • Sahur itu bukan saja penting, malah di dalam bersahur tu ada keberkatannya. Pemilihan makanan dan cara anda bersahur inilah akan menentukan tahap kecergasan anda sepanjang hari.
  • Semasa bersahur jangan terburu-buru, kunyah perlahan-lahan. Mengunyah makanan terlalu cepat akan membuat kadar gula dalam darah terganggu, sehingga beberapa jam saja setelah sahur perut anda akan merasa lapar. Tubuh akan bekerja lebih keras untuk menyerap nutrisi makanan pada saat kita makan terlalu cepat. Akibatnya, proses penyerapan nutrisi oleh tubuh kurang sempurna sehingga anda pun akan cepat merasa penat.
  • Sentiasa ambil makanan dalam kuantiti biasa tetapi mengenyangkan.


2. Elakkan garam dan minum air berlebihan

  • Garam adalah penyerap atau penyimpan air. Dalam keadaan berpuasa, pengambilan sumber makanan bergaram seperti biskut, kicap, masakan bergoreng dan lain-lain ia lagi cepatkan dehidrasi dan akan buat anda cepat berasa haus. 



3. Minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari

  • Bulan puasa pun kena minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari, Bagaimana itu?lihat pada gambar di bawah.
  • Bawa sebotol air kosong semasa pergi solat terawikh. Selepas selesai solat terawikh, anda boleh minum seteguk dua air tersebut.
  • Letakkan sebotol air masak di tepi katil. Andaikata anda terjaga di tengah malam, anda boleh bangun dan minum sedikit sebelum kembali tidur. Lebih elok lagi, lepas minum air, bangun untuk menunaikan solat sunat seperti solat tahajjud, solat taubat dan solat hajat.
  • Minum terlalu banyak air pun kurang bagus dan akan menghasilkan tindak balas yang sama. Paling baik, ambillah 2-3 gelas sahaja.
  • Kalau nak minum air manis, pastikan jumlah pengambilan adalah kurang daripada air kosong. Contoh: 1 gelas air manis, 2 gelas air kosong.

4. Berbuka dengan Kurma 
  • Sebaik-baiknya berbuka dengan Kurma, selain mengikut sunnah Rasulullah s.a.w kurma juga membekal tenaga segera pada badan kita setelah seharian berpuasa.
  • Kurma istimewa dengan gabungan gula ringkas (tenaga cepat) dan serat (tenaga lebih lama) untuk bolehkan anda solat Maghrib terlebih dahulu sebelum makan betul-betul. Kurma juga kaya dengan potassium untuk bantu stabilkan bendalir badan setelah berpuasa sehari.


5. Semasa Berbuka Makan Perlahan-lahan dan berperingkat
  • Jangan terus makan sehingga kenyang ketika berbuka atau terus makan dalam hidangan yang besar kerana seharian perut kita kosong dan organ pencernaan berada dalam keadaan rehat. Jika anda mengambil semua makanan sekaligus, ini akan menyebabkan perut anda tidak selesa pada malammnya atau keesokkan hari

6. Jangan terus tidur setelah bersahur
  • Tubuh badan kita memerlukan waktu untuk mencerna makanan dengan sempurna. Sehubungan dengan itu, elakkan daripada terus tidur selepas bersahur bagi memberi laluan kepada proses ini untuk berlaku.
  • Ini kerana makanan yang anda ambil akan diproses menjadi tenaga dan ia hanya akan dibazirkan sewaktu anda tidur. Jadi, sementara menunggu untuk ke tempat kerja and boleh beribadah seperti berzikir dan mengaji Al-quran terlebih dahulu.
  • Dan pastikan anda tidur secukupnya paling kurang 6 jam untuk sentiasa cergas dan bertenaga di siang hari


7. Jika anda seorang yang sibuk dan tidak dapat memastikan pengambilan makanan yang seimbang semasa bersahur dan berbuka serta ada masalah gastrik. Disaraankan mengambil supplemen berpuasa untuk menampung keperluan badan anda dan bantu  terus maintain cergas puasa seharian walaupun sibuk dengan tugas dan aktiviti harian .


Set kekal bertenaga semasa puasa ni dikenali sebagai Mighty 3 Gems yang mana bila ketiga-tiga ini dibancuh bersama khususnya pada waktu bersahur, 1 hidangan waktu sahur ini mampu mengekalkan tenaga dan mengelakkan dehidrasi berlebihan.

Apa kebaikan set Mighty 3 Gems  ini?

1. ESP

  • Ia adalah protein lengkap yang mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggi nilainya dalam pembentukan sel. 
  • Protein adalah amat penting dalam pembinaan tubuh badan kita, terutama kepada janin dan bayi yang sedang membesar.
  • Membekalkan LONG LASTING ENERGY. Mengurangkan rasa lapar keterlaluan. 
  • Sebagai Milk Booster bagi ibu menyusu. Mencantikkan walaupun tak bermekap sakan semasa berpuasa. 
  • Diperkaya dengan kalsium untuk mengurangkan keasidan soya. Jadi mengurangkan risiko serangan gastrik bagi pesakit gastrik ketika berpuasa
  • Nak oder klik link >> ESP
2. MEALSHAKE
  • Meal Shakes Shaklee adalah salah satu pilihan pemakanan yang diberi jolokan ‘easy-on-the-go meal’ kerana penyediaannya yang begitu mudah, dan kandungannya yang lengkap membekalkan nutrient keperluan harian.
  • Membekalkan sekurang-kurangnya 35% (atau lebih) Nilai Harian (Daily Value) bagi 19 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh.
  • Sumber yang kaya dengan kalsium, fibre dan protein.
  • Membekalkan multivitamin yang dieperkaya dengan protein lengkap dengan 9 jenis asid amino, kalsium, magnesium dan vitamin D untuk keperluan minda, tumbesaran serta untuk tulang dan gigi yang sihat.Sebagai milk booster ibu menyusu.
  • DAN paling bestt bulan ini ada promosi!!!! Pembelian 2 tong Melashake dapat diskaun sebanyak 10% . 
  • Nak oder Klik Link >> PROMOSI TWIN PACK - 10%
3. PERFORMANCE DRINK
  • Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.
  • Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah. OptiCarb® pilihan eksklusif untuk tenaga yang berpanjangan.
  • Minuma isotonik semualajadi rendah sodium dan gula. Mengawal dan mengurangkan kehilangan bendalir yang menyebabkan tubuh cepat letih dan mengelakkan penyahhidratan. Juga mengekalkan kelembapan kulit.
  • DAN paling bestt bulan ini ada promosi!!!! Pembelian 2 tong Melashake dapat diskaun sebanyak 10%
  • Nak Oderl Klik Link >> PROMOSI TWIN PACK - 10%

Gabungan bancuhan ketiga-tiga set ini sangat-sangat la sedap, kalau nak tambah kurma ataupun oat pun boleh


Rasanya bukan sahaja sedap sahaja tapi set ini juga berikan tenaga & mudah di sediakan.. tak sampai 5 minit menu sahur anda suda tersedia..

Ibu mengandung boleh ambil set ini tau..bagus utk janin & selamat diamalkn.

Bagi ibu-ibu yang menyusu takut susu merudum pun jangan risau. Set berpuasa shaklee juga sangat membantu dalam mengurangkan masalah penurunan penghasilan susu semasa berpuasa nanti.


Alhamdulilah Ramai yang beri feedback baik berpuasa dengan set ni tau.. So ambil peluang..kekal bertenaga dan sihat sepanjang bulan Ramadhan!


Jom lihat apa kata pengguna Mighty 3 Gems


1. Testimoni 1


2. Testimoni 2


3. Testimoni 3

 4. Testimoni 4

Untuk dapatkan Mighty 3 Gems anda boleh buat pembelian secara online dengan hanya klik gambar di bawah


atau berhubung dengan saya (Suhanah Muslin) Melalui:
ID : 1087087
Facebook : Sue Anna
Whatsapp/telegram/Call : 01125353733 atau klik gambar di bawah:
Instagram : sue_anna86
Email : suhanah.muslin@gmail.com
Untuk dapatkan harga lebih murah, saya saraankan anda mendaftar sebagai ahli kerana penjimaatan sehingga 25%dapat anda nikmati. 

Setiap pembelian supplement shaklee dengan saya, akan mendapat Tips, Jadual Pengambilan Vitamin serta Konsultasi Percuma berkaitan produk shaklee yang sesuai untuk anda, So jangan lepaskan peluang!! hubungi saya segera...

Terima Kasih...

7 ulasan:

Unknown berkata...

Tidak sangka tidak lama lagi saudara muslim sy akan berpuasa.. kami pun tumpang berkat kemuliaan di bulan puasa ni.. harap dapat berkongsi kebaikan berpuasa dengan Shaklee dengan

Unknown berkata...

Mari ready dengan set mighty gem sebelum berpuasa

Fatin Hamzah berkata...

Kekal sihat dan bertenaga dgn mighty. Gems set

Fatin Hamzah berkata...

Kekal sihat dan bertenaga dgn mighty. Gems set

momstercantik berkata...

Sesuai sangat lah mau puasa ni ada tips begini

Unknown berkata...

Kalau amal ni time puasa bagus. Sihat dan dapat detox lagi.

Shafizah Man berkata...

Teruja betul mau mulakan puasa. Saya ibu menyusu dan memang perlukan set puasa ni😊

Set Kecergasan untuk Lelaki (Vitality set)

Opsss bukan wanita sahaja yang ada vitamin khas tau tetapi lelaki juga ada. Shaklee telah mencipta set khas untuk lelaki yang mahukan kesiha...